Frölunda Torg vinner pris för hållbar höstkampanj
NCSC Awards (Nordic Commercial Spaces and Communities) är ett årligt evenemang där branschens bästa kampanjer och insatser premieras. Under den festliga galakvällen på Downtown Camper i Stockholm tog Frölunda Torg stolt emot den eftertraktade utmärkelsen - ”Best Marketing Campaign 2024”.
Det var under hösten 2023 som den vinnande kampanjen genomfördes på Frölunda Torg. Syftet var att erbjuda besökarna en unik möjlighet till socialt utbyte och lärande. Genom att erbjuda stickningsaktiviteter ledda av närområdets pensionärer lyckades kampanjen integrera en viktig social hållbarhetsfaktor, mitt bland höstens mode inne på köpcentrumet.
- Vi är oerhört glada över att vinna detta pris. Vi ville hitta ett sätt att koppla ihop vårt utbud med ett betydelsefullt tema. Stickning är ett hållbart hantverk att komplettera sin shopping med, men här finns också en social hållbarhetsfaktor som är viktig. Kampanjen speglade inte bara vårt breda modeutbud utan stärkte också vårt varumärke och erbjöd samtidigt en meningsfull upplevelse för våra besökare, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.
Juryns motivering löd:
"Även om pandemin nu känns långt borta så lämnade den ett svårläkt ärr i samhället efter sig. Den försämrade redan oroande trender på såväl ensamhet som social isolering. Vi stannade hemma från offentliga platser och höll avstånd från varandra. Men när vi så smått började komma tillbaka till känslan av ett normalt läge igen, så började vi också samlas och socialisera med varandra.
Årets vinnare förstår sin viktiga roll i samhället. Inte bara som en plats för shopping och mat utan också som en plats där människor kan uppleva och möta varandra. Juryn var enhällig i sin bedömning att denna kampanj lyckats med konststycket att både bygga broar mellan generationer och bryta ensamhet. Att vi dessutom gillade hantverket är inget juryn ska sticka under stol med."
- Vi är många som arbetat och bidragit till denna kampanj och är så stolta över utmärkelsen. Det är dessutom extra roligt att se att kampanjen lever vidare på torget. Vi ser fortfarande flera i den äldre målgruppen som slår sig ner på våra sittytor för att sticka, avslutar Terese.
I mitten av april arrangerar NCSC nationella tävlingar i varje nordiskt land, vars vinnare sedan tävlar mot varandra i en nordisk final. I september är det återigen dags för Frölunda Torg att tävla och representera Sverige i den nordiska finalen.
Stick Together var ett samarbete mellan Frölunda Torg, reklambyrån Dear Friends och design- och upplevelsebyrån Stillback.